„Veghea de noapte” (1973) |
În sfârșit! Elizabeth Taylor și-a găsit un rol pe măsură! Era și timpul să o mai vedem și într-un film bun și thriller pe deasupra! Se petrec cu adevărat crime în casa de vizavi sau avem de-a face cu nascocirile minții bolnave a lui Elizabeth Taylor? Încearcă oare Laurence Harvey să o ucidă pe Liz Taylor sau să o facă să se sinucidă? Răspunsurile vor fi livrate abia spre finalul apoteotic al filmului. De fiecare dată spectatorul crede că știe ce se va întâmpla și tot de fiecare dată se întâmplă exact contrariul. „Veghea de noapte” explodează pur și simplu spre final cu scene de o violență șocantă.
În 1973 era deja clar că mariajul cuplului regal al Hollywoodului se apropia de sfârșit. Drept consecință, atât Elizabeth Taylor cât și Richard Burton au început să filmeze separat, concentrându-se asupra propriilor cariere, ducând competiția dintre ei la nivelul unui adevărat război. „Veghea de noapte” este unul dintre puținele filme în care Elizabeth Taylor a jucat singură de-a lungul mariajului cu Burton. La vremea când acest film a fost produs, singura scăpare pentru Liz Taylor era... munca, jucând pe parcursul a doi-trei ani într-un ritm ca pe timpul celor 18 ani de contract cu Metro Goldwin Mayer. „Veghea de noapte” îi prilejuiește un rol magistral și senzațional, unic în cariera sa îndelungată. Pe parcursul filmului, Elizabeth Taylor se eliberează de orice limite, regăsindu-și forța de expresie cu care și-a sedus întotdeauna publicul, reușind să dea o interpretare extraordinară.
Avem de-a face cu un thriller cu un final absolut neașteptat. Elizabeth Taylor joacă alături de Laurence Harvey, partenerul ei din „Venus cu vizon”, din urmă cu aproape 15 ani. Taylor se joacă practic cu publicul, inducând audiența pe piste greșite. „Veghea de noapte” a fost realizat de regizorul american Brian G. Hutton, care mai lucrase atât cu Richard Burton (la „Acolo unde se avăntă vulturii”), cât și cu Liz Taylor (la „X, Y și Zee”). În „Veghea de noapte”, regizorul reușește să creeze o atmosferă de suspans și să o mențină pe tot parcursul filmului. Acțiunea se petrece la Londra și filmul amintește de alte filme englezești de același gen, produse în epocă. Filmul conține dese scene-șoc, în stil tipic filmelor englezești, cu prim-planuri ale unor mâini cu mănuși și cuțite de bucătărie, dând impresia unei crime iminente, ca un fel de pregătire pentru adevăratele crime din final. Regia lui Hutton se dovedește la înălțime, datorită scenelor de coșmar și a isteriei în crescendo a lui Taylor. Pe parcurs, regizorul livrează publicului nenumarte piste, ba chiar strecoară și câteva indicii care sugerează că - de fapt - Elizabeth Taylor este cea care controlează evenimentele și că s-ar putea să păcălească și publicul și personajele. De exemplu, Taylor este văzută jucând puzzle, încercând să armonizeze piesele, în timp ce publicul este din ce în ce mai mult ținut in suspans. Dar imediat urmează altceva și Taylor este scoasă din ecuația suspecților...
Filmul are la baza piesă lui Lucille Fletcher, scriitoare de piese pline de suspans din anii '40. Scenariul pare să împrumute aspecte din filmele lui Hitchkock: „Suspiciune” (1941), „În spatele ferestrei”(1954) și „Psycho” (1960). „Veghea de noapte” este un thriller despre o femeie nefericită care crede că a văzut o crimă în casa abandonată de vizavi. Această femeie își suspectează soțul că o înșeală cu cea mai bună prietenă a ei. Designerul Valentino a realizat toate costumele lui Taylor: caftane și robe fabuloase, tocmai potrivite unei femei din bogata clasă mijlocie londoneză, o femeie isterică, bolnavă, nevrotică și aproape alcoolică. Desigur că Elizabeth Taylor nu mai este la prima tinerețe, dar în „Veghea de noapte” încă este femeia frumoasă dintotdeauna. Interpretarea ei este surprinzător de nuanțată, amintind de Anthony Perkins din „Psycho". După ce comite încă o crimă, spre sfârșitul filmului, Taylor este de-a dreptul înfricoșătoare, înghețând toată audiența.
Elizabeth Taylor și Laurence Harvey deveniseră prieteni buni încă din timpul filmărilor la „Venus cu vizon” și au rămas apropiați până la moartea actorului, survenită la scurtă vreme după terminarea filmărilor la „Veghea de noapte”. Taylor și Harvey s-au simțit atât de bine în timpul producției acestui film, încât și-au făcut planuri pentru a juca împreună și într-un al treilea film, tot un thriller. Din păcate, Harvey a fost diagnosticat cu cancer și a murit la 3 luni după lansarea filmului „Veghea de noapte”.
TITLUL FILMULUI
„VEGHEA DE NOAPTE”/"NIGHT WATCH" (Marea Britanie/AVCO Embassy/1973)
PROMO
„De-acum înainte, acest coșmar va bântui nopțile voastre pentru tot restul vieții” (AVCO)
DESCRIERE
Ellen Wheeler (Elizabeth Taylor) își petrece nopțile singură, sorbind din paharul de scotch, plimbându-se prin casă și uitându-se pe fereastră. Regizorul Brian G. Hutton are grijă să insereze pe parcursul filmului diverse piste false, crescând și descrescând suspansul. Lucrurile încep să se precipite și atmosfera devine stranie când, într-o noapte în care plouă cu găleata, Taylor privește pe fereastră (aidoma lui James Stewart în filmul „În spatele ferestrei”) și este convinsă că tocmai a fost martora unei crime petrecute în casa nelocuită de vizavi. Știind-o predispusă la tot felul de isterii, soțul ei, John (Laurence Harvey) crede că Taylor își imaginează acea crimă, dar cheamă totuși poliția care investighează casa și nu găsește nimic suspect. Taylor îl suspectează pe vecinul lor (Robert Lang) că ar fi autorul crimei și rămâne convinsă că ceea ce a văzut a fost cu adevărat o crimă oribilă. Prietena lui Ellen, Sarah (Billie Whitelaw), deși este și ea sceptică, pare să o înțeleagă și să fie alături de ea. Taylor are în fiecare noapte coșmaruri despre primul ei soț (Kevin Colson), mort într-un accident de mașină, în timp ce se întâlnea cu amanta mai tânără (Linda Hayden). Coșmarurile și paranoia lui Taylor o fac din ce în ce mai nevrotică. Pe măsură ce filmul se desfășoară, Taylor încearcă să-și alunge frica și nervozitatea cu pastile și alcool, servite uneori cu generozitate chiar de soțul ei. Se petrec cu adevărat crime în casa de vizavi sau avem de-a face cu născocirile minții bolnave a lui Taylor? Încearcă oare Laurence Harvey să o ucidă pe Taylor sau să o facă să se sinucidă? Răspunsurile vor fi livrate abia spre finalul apoteotic al filmului. De fiecare dată spectatorul crede că știe ce se va întâmpla și tot de fiecare dată se întâmplă exact contrariul. „Veghea de noapte” explodează pur și simplu spre final cu scene de o violență șocantă. În loc să o vedem isterică și ajunsă in pragul nebuniei după cele ce tocmai s-au întâmplat, Elizabeth Taylor se preschimbă într-o criminală cu sânge rece care a calculat din timp, de la începutul filmului, fiecare mișcare, ucigându-și soțul și prietena cea mai bună. Publicul nu are altceva de făcut decât să rămână cu gura căscată, descoperind că toate celelate piste au fost false.
DISTRIBUȚIA
Elizabeth Taylor (Ellen Wheeler), Laurence Harvey (John Wheeler), Billie Whitelaw (Sarah Cooke), Robert Lang (Appleby), Tony Britton (Tony), Billy Dean (inspectorul Walker)
REGIZOR
Brian G. Hutton
SCENARIUL
Evan Jones, Tony Williamson, după piesa lui Lucille Fletcher
PRODUCĂTOR
Martin Poll, George W. George, Barnard Straus
IMAGINEA
Billy Williams
MUZICA
John Cameron
GENUL
thriller, mister, groază
COLOR
Technicolor
DURATA
99 minute
PREMIERA
august 1973
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu